DIE MEISTERSINGER VON NÜRNBERG (ELS MESTRES CANTAIRES DE NUREMBERG)
(Article de Josep Mallol i Gurgui)
Òpera amb text i música del compositor
M’atreveixo a copsar l’argument original que va escriure Richard Wagner per aquesta obra mestra, per si es vol seguir fil per randa la representació a través de la música i elcant. A l’escena s’hauria de veure el que es canta i el que zona a l’orquestra...
En aquell temps mitjans segle XVI, Nuremberg era una Ciutat Lliure Imperial i un dels centres del Renaixement a Europa del Nord. L'argument es basa en l'històric gremi de Meistersinger (Mestres Cantaires), una associació de poetes i músics afeccionats, molts d'ells pertanyents a la petita burgesia, sovint Mestres artesans de les seues respectives professions. Els Mestres cantaires conreaven la creació musical amb una orientació artesanal, amb un intricat sistema de regles pel que feia a la composició i interpretació de cançons. Un dels personatges principals, el poeta i Sabater Hans Sachs, està basat en una figura històrica: Hans Sachs(1494-1576), el més cèlebre dels mestres cantaires històrics.
TANNHÄUSER – DERSÄNGERKRIEGDERWARTBURG (Tannhäuser o el torneig de cant de Wartburg)
(Article de Josep Mallol i Gurgui)
Òpera romàntica amb text i música del compositor.
Argument original que va escriure Wagner per aquesta obra mestra, per si es vol seguir fil per randa la representació a través de la música i el cant. A l’escena s’hauria de veure el que es canta i el que sona a l’orquestra...
DIE WALKÜRE (LA WALQUIRIA)
(Article de Josep Mallol i Gurgui)
Segona jornada de la tetralogia ‘L’Anell del Nibelung’ amb text i música del compositor.
Argument original que va escriure Wagner per aquesta obra mestra, per si es vol seguir fil per randa la representació a través de la música i el cant. A l’escena s’hauria de veure el que es canta i el que sona a l’orquestra...
Wotan té un pla...
ERL SOMMER FESTSPIEL (Festival d'estiu d'Erl)
'Das Rheingold', una experiència original.
(Article de Josep Mallol i Gurgui)
18/07/2021
D’entrada, quan un s’apropa a l’entrada d’aquest teatre en mig de muntanyes verdes (el Tirol!) ja té la sensació que viurà una experiència diferent. Diferent de les grans “Staatsoper” urbanes. Es té una mica sensació Bayreuthiana, això sí, sense el “misticisme” propi del “turó verd”. Es tracta d’un edifici molt modern, construït fa relativament pocs anys, per tant, amb una acústica excel·lent. A l’interior, hi ha una immensa graderia de fusta amb visibilitat completa des de tot arreu. En entrar dins, el primer que sobta és sentir afinar l’orquestra però no veure-la ja que està col·locada al fons de l’escenari, amagada sota una cortina semi transparent. Això fa que el so orquestral surti lleugerament esmorteït del fons de l’escenari. La qual cosa afavoreix la sonoritat global de l’orquestra, on, per cert, s’hi endevinaven més de 100 músics i 6 arpes.
'DER FLIEGENDE HOLLÄNDER' (L’HOLANDÈS ERRANT)
(Article de Josep Mallol i Gurgui)
Òpera romàntica en tres actes amb text i música del compositor.
Argument original que va escriure Wagner per aquesta obra mestra, per si es vol seguir fil per randa la representació a través de la música i el cant. A l’escena s’hauria de veure el que es canta i el que sona a l’orquestra.